Koncepce

Koncepce - oranžová třída – školní rok 2025-2026
   

   2. třída, oranžová kytička, je věkově smíšená, 3 – 7 let. Pracujeme v programu Začít spolu, který je tvořen z center aktivit. Prostory třídy jsou rozděleny do center, které děti motivují k aktivitě a rozvíjí se po všech stránkách. Máme 11 center: kostky, dramatizace, hudba, manipulační a stolní hry, knihy a písmena, domácnost, ateliér, pokusy a objevy, voda a písek, dílna a pohyb se nachází v tělocvičně. Centra aktivit otevíráme dle daného tématu. Děti si centra mohou vybrat podle nálady, zručnosti a ochoty tvořit. Dále hojně využíváme komunitní kruh či individuální práci. Třídní vzdělávací program si z velké části plánují samy děti dle jejich potřeby a je vždy přizpůsoben věkovému složení dětí. 

  U dětí pečujeme o jejich fyzický i psychický vývoj, který je důležitý pro rozvoj ve všech směrech. Snažíme se dětem ukázat zdravý životní styl a proto jsme do TVP zařadili prvky jógy, která děti učí soustředěnosti, obratnosti, pozitivního vztahu a držení těla.

   Další prioritou je pro nás životní prostředí, ve kterém žijeme. Proto s dětmi pracujeme s tématem ekologie, kde dětem přiblížíme, jak se chovat k životnímu prostředí, mít kladný vztah k přírodě. Z toho důvodu každý pátek s dětmi chodíme na lesní školku, kde zkoumáme krásy přírody a zdejšího okolí.

  S předškoláky a dětmi s odloženou školní docházkou navíc pracujeme pomocí stimulačního programu Maxík, kde děti rozvíjí schopnosti pro přípravu na budoucí školní docházku. Dále také pracujeme s metodou Elkonin. Elkoninova metoda se zaměřuje na rozvoj dovedností u dětí předškolního a mladšího školního věku, zejména v oblasti foneticko-fonologického roviny jazyka. Pomáhá předcházet rozvoji učebních obtíží u dětí se specifickými poruchami učení nebo jejich rizikem, případně zmírnit potíže již vzniklé. Začíná se tím, že děti poznávají hláskovou strukturu mluvených slov pomocí barevných žetonů, až poté se učí písmena. Celý proces je zasazen do poutavého příběhu o „Krajině slov a hlásek“, což děti motivuje. Klíčové je, že se děti učí chápat principy tvorby slov, nikoli memorovat, což podporuje jejich myšlení a jazykové dovednosti. (Elkonin.cz)

   Důraz klademe na přátelské, sociálně bezpečné a klidné prostředí, kde se děti cítí příjemně a s učitelkami mají možnost budovat vztah založený na důvěře. Třída je věkově smíšená, což nabízí dětem přirozené sociální prostředí a my bychom byly rády, kdyby se u nás naučily vážit si sebe sama, svých dovedností i schopností a uměly je nabídnout ostatním a zároveň ocenily i své kamarády. Děti vedeme k samostatnosti.


   ,,I cesta může být cíl a tím naším jsou šťastné a spokojené děti, kterým pomáháme objevovat a posouvat hranice svých možností".